Най-големият износител на петрол Венецуела вече внася бензин и дизел

Цените на вносния дизел и бензин във Венецуела са убийствени

 

Венецуела, която преди кризата бе сред най-големите износители на петрол в света, вече внася бензин и дизел. Информацията на Ройтерс се позовава на платформата Refinitiv Eikon, която следи движението на танкерите в глобален мащаб.

Основни доставчици на горива в страната са руската „Роснефт“, испанската „Repsol“, индийската Reliance Industries както и също така Vitol и Trafigura. Те внасят горива там от януари, когато бяха обявени американските санкции. Според Ройтерс Венецуела плаща високи премии за компаниите вносители, което ги мотивира да пренебрегнат рисковете от санкциите на САЩ. Така след годините на управление на Чавес, сега на Мадору, най-крупният износител на петрол в света се превърна във вносител на горива. Те са необходими на страната за електростанциите, нужна им е и специална дизелова смес за разреждане на тежкия нефт, който Венецуела добива.

Русия е основен политически партньор на Венецуела от години, а Индия и Испания имат традиционно добри търговски връзки с Каракас. Цените обаче са, меко казано, високи.

„Цените, на които получаваме горивата, ни хвърлят в ужас“, е коментирал за „Ройтерс“ мениджър на венецуелската държавна петролна компания PDVSA.

Освен всичко друго, високите цени се дължат на множеството посредници, а също и на повишените такси от страна на корабособствениците. Преди кризата те са искали по 15-20 цента за превозен барел, сега цената е 50 цента.

До миналата година Венецуела внасяше петролни продукти предимно от САЩ, главно чрез дъщерната на PDVSA – Citgo Petroleum, и американския филиал на индийската Reliance. Санкциите на САЩ не блокират американски доставки на гориво, като американски граждани и компании могат да го правят законно до 28 април чрез суапови операции и т.нар. безналични сделки.

Въпреки това през януари вносът на горива във Венецуела е регистрирал рязък спад и ситуацията там е кризисна.

Vitol е доставил 30 000 тона горива, произведени от „Роснефт“, а Trafigura – 37 000 тона бензин, производство на „Сургутнефтегаз“. „Роснефт“ пък директно е доставил 60 000 тона дизел от свои бази в Кипър.

PDVSA, „Роснефт“ и Reliance не са отговорили на въпросите на Ройтерс, а „Сургутнефтегаз“ и Trafigura са се въздържали от коментар. От Vitol и Repsol са посочили, че сделките им са съобразени със законодателството и санкциите.