"Локхийд Мартин" предлагат на ВВС последна модификация на F-16

F-16 блок 72

 

Идва ли края на МиГ-те във ВВС на България?

От концерна производител "Локхийд Мартин" обявиха, че е направена оферта на българските военновъздушни сили за закупуване на последна модификация на F-16 - блок 72, съобщиха от "Дневник". Предложеният модел е последната версия, известна още като Viper (V), на най-масовия изтребител в света.

От "Локхийт Мартин" ще предложат всички необходими системи, симулатори и обслужване на самолетите до края на жизнения им цикъл, това е казал Джеймс Робинс, старши мениджър в компанията. По неговите думи изтребител F-16V е самолет от четвърто поколение, но използва системи от пето поколение, които са на оборудване в F-22 и F-35. Многоцелеви изтребител разполага с подобрен радар и система за информация, която стига до пилота в реално време; система, предпазваща от сблъсък със земята, която спасява пилота, ако евентуално загуби съзнание; по-голям обсег на действие и прицел с точност на снайпер.

Самолета има живот от 12 000 часа и може да лети до 2045 г., което е повече от всичко предлагано.

Страната която последно е сключила сделка за нови F-16 V е Словакия. По официални данни за 14 изтребителя страната ще плати 1.589 млрд. евро, като в тази цената се включват амуниции, обучение на пилоти и логистична поддръжка за 2 години. Това прави 113.5 млн. евро на самолет, или над 220 млн. лв.

В правителственият проект, приет от парламента на България е предвидено купуване на "не по-малко от 8 броя бойни самолети", като за това е определена сумата от 1.8 млрд. лв. с ДДС. В тази цена е предвидено да влязат и средствата за наземното им обслужване, за обучение на пилотите и инженерите, въоръжението и поддръжката за 3 години.

Сравнено със сделката сключена от Словакия и предвидения бюджет от правителството, подобна оферта за България би могло да бъде приета.

Проблема е, че министърът на отбраната Красимир Каракачанов преди време заяви, че "имаме 14 бомбардировача Су-25, които са отлични и евтини за поддръжка и също, че е "грехота към хората" да не се използва техника, която може да бъде използвана поне до 2030 година.

Ако съдим по думите му шанса да се сдобием с нови самолети е някъде след 2030 година.